Zavedenie karantény sa dotklo mnohých oblastí podnikania na Slovensku. Jednou z najviac postihnutých je gastronómia. V nezávideniahodnej situácii sa tak ocitli mnohí majitelia reštaurácií, barov a kaviarní - prevádzok odkázaných zväčša len na tržby od návštevníkov. Tak je to aj v prípade malej útulnej kaviarne v bratislavskej Devínskej Novej Vsi menom Penny Coffea. Okrem výbornej kávy je „štamgastom“ známa aj ponukou malokarpatských vín. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sme sa s jej spolumajiteľom – Matejom Tarabčíkom, porozprávali o tom, ako vznikol nápad spojiť ponuku kávy a vína, ale tiež ako sa im darí zvládať aktuálnu situáciu.

Ako a kedy vzniklo Penny Coffea? A prečo práve takýto názov?

Dvere našej kaviarne Penny Coffea sme prvý krát otvorili v lete roku 2015. Bolo to vlastne splnenie sna mojej maminy, ktorá túžila mať malú rodinnú kaviarničku. Dlhé roky pracovala ako účtovníčka a nechcela sa počas celého života pozerať len do počítača a ťukať do klávesnice. Ja som absolvoval strednú aj vysokú hotelovú školu a potom som získaval prax v úspešných bratislavských baroch a reštauráciách, ale aj v zahraničí.

Keď sme sa teda rozhodli, že otvoríme Penny Coffea, tak išlo o spojenie našich túžob, ale aj síl a znalostí. Priestor nám vlastne vybral náš prvý pes Flávio 😊. Venčili sme ho často pri rieke Morave a chodili sme aj okolo budovy bývalej mýtnice, v ktorej naša kaviareň teraz sídli. A na jednej takej prechádzke mamina povedala - ,,Tu si to viem predstaviť“. A tak to začalo.

A prečo teda názov Penny Coffea?

V našom názve sa skrývajú príbehy, ktoré sú navzájom prepojené kúskom histórie i lokálnosti. Nachádzame sa v historickej budove zo 17. storočia a popred budovu vedie hlavný cyklochodník, ktorý spája Slovensko so susedným Rakúskom. Aj preto je v našom logu historický bicykel s veľkým predným kolesom (penny-farthing), po slovensky velocipéd. Navyše, keďže sídlime v bývalom mýtnom domčeku, dá sa o „penny“ hovoriť aj ako o platidle, ktoré sa dodnes používa v Amerike a Anglicku. Do tretice – „Penny“ je aj ženské meno a podľa nás musí mať každá úspešná prevádzka aj mužské, aj ženské zastúpenie. „Penny“ preto vnímame ako takú našu patrónku kaviarne. No a coffea znamená v latinčine kávovník a zároveň spojenie dvoch slov Coffee & Tea.

Ako by ste popísali Váš koncept? Čím sa môže odlíšiť kaviareň od konkurencie?

V maličkostiach hľadáme dokonalosť, aj keď vieme, že dokonalosť nie je maličkosť 😊. Náš koncept je postavený na sezónnosti, lokálnosti a domácich surovinách. 99% produktov v našej kaviarni si vyrábame sami. Od varenia sirupov do limonád, po sušenie byliniek, či vlastné pečivo. Cez sezónu používame ovocie, zeleninu a bylinky zo záhrad a produkty z rodinných fariem či samozberov. Okolité prevádzky neberieme ako konkurenciu. Sú to priatelia, s ktorými sa navzájom podporujeme, navštevujeme a inšpirujeme. Som za to rád, lebo ma to neustále posúva vpred, vymýšľať a prinášať našim hosťom stále niečo nové.

Ide o jedinú inšpiráciu?

Za inšpiráciami som chodil aj do zahraničia. Navštívil som kávové plantáže v Latinskej Amerike a videl som aj proces spracovanie kávy. Tu na Slovensku spolupracujeme s lokálnymi pražiarmi, a taktiež vidíme, ako sa naša káva praží.

Podobne je to aj s vínom. Zúčastňujeme sa oberačiek v malokarpatských vinohradoch a učíme sa o vínach v našom sortimente priamo od vinárov. Cez sezónu navštevujeme samozbery ovocia a zeleniny. Pri výbere pravých sypaných čajov pracujeme s odborníkmi z Čajového domu. Neustále sa učíme a absolvujeme rôzne školenia.

Pridanou hodnotou je aj naša lokalita. Devínska Nová Ves je krásne miesto nielen na život, ale má čo ponúknuť aj návštevníkom a turistom. Preto je aj naša Penny Coffea často navštevovaná hosťami nielen z rôznych kútov Bratislavy, ale aj z celého Slovenska i zahraničia. Vieme im dať aj tipy na výlety v našom okolí. Alebo cyklotrasy - či už cez neďaleký most „Chucka Norrisa“, alebo na Devínsku kobylu, Devín, a pod. Cez sezónu ich čaká aj posedenie na terase pri živej hudbe, s grilom a kvalitným vínom. Využiť môžu aj náš prenájom kolobežiek.

A akí sú Vaši zákazníci?

Usmievaví 😊. A ak nie sú, tak sa to rýchlo napraví 😊. Tým, že sme rodinná kaviareň, tak aj našich hostí berieme ako súčasť našej rodiny. Myslím si, že spokojný hosť a jeho pozitívne hodnotenie je zároveň aj tou najlepšou reklamou. Kto nás má navštíviť, ten si ku nám cestu nájde. Základom je pozitívna energia a úsmev.

Teraz však nemôžu navštevovať Vašu prevádzku kvôli karanténnym opatreniam. Ako to zvládate?

Nič sa nedeje náhodou. Toto obdobie asi malo prísť, aby sme si uvedomili, čo všetko máme a čo všetko počas uponáhľanej doby berieme v živote za samozrejmosť. Sme rodina, máme jeden druhého, sme zdraví, a to je najväčšia hodnota života. V Penny Coffea máme spustený predaj cez výdajné okienko, kde si hostia môžu zakúpiť naše dobroty, ktoré im zabalíme do balíčkov so sebou - na výlet, alebo na doma, a taktiež máme otvorenú našu záhradnú terasu, na ktorej sme zahájili grilovaciu sezónu. Samozrejme aj s pohárom vínka či domácej limonády. A tiež s novinkami, ktoré sme vymysleli počas pandémie 😊. Popri tom sme rozbehli projekt „Držme spolu“, ktorého cieľom je spájať viacero prevádzok nielen v Devínskej. Vymieňame si medzi sebou naše výrobky a recepty, teda ku našim produktom ponúkneme u nás hosťom aj produkt inej prevádzky.

Váš koncept je doplnený aj predajom vín malokarpatských vinárov. Prečo práve takáto špecializácia?

Áno, ako som spomínal, jedna z kľúčových častí nášho konceptu je lokálnosť a podpora malých rodinných výrobcov ako sme my. Uprednostňujeme familiárnosť a tú sme našli v malých rodinných vinárstvach z Malých Karpát. So všetkými vinármi z našej ponuky sa osobne poznáme, navštevujeme ich a pozývame ich na pravidelné degustácie ku nám do kaviarne. Držíme spolu a podporujeme sa navzájom v každej situácii. Tento mesiac sme spoločnými silami spustili náš nový projekt s názvom Nazdravie.tv, do ktorého sú okrem našej kaviarne Penny Coffea zapojené aj kaviarne Coffee Break a Osud Wine bar. Našou spoločnou ambíciou je podporiť nielen naše prevádzky, ale aj malých rodinných slovenských vinárov, menej známych slovenských hudobníkov a talentovaných autorov knižiek. Zároveň kúpou našich výrobkov z e-shopu, alebo priamo z našich prevádzok, podporí zákazník nás všetkých.

Funguje aj v tejto "korona-dobe“ predaj vína alebo si ľudia radšej objednávajú koláče či kávu so sebou?

Myslím si, že u nás sa nedá porovnávať predajnosť vína s koláčmi a kávou. Pri víne hostia trávia dlhší čas ako pri káve či koláči. Samozrejme, veľmi dôležitý je aj servis, pri ktorom prezentujeme víno s dušou a príbehom. Ten rozprávame následne našim hosťom pri poháriku či fľaške vína. U nás sa snažíme párovať všetky vína k našim jedlám. Zároveň z našich vín vyrábame osviežujúce letné drinky, ktoré si hostia môžu vychutnávať na našej teraske, alebo zobrať na cestu so sebou. Spomínaný projekt Nazdravie.tv sme vytvorili aj preto, aby sa atmosféra našich prevádzok, spolu s príbehom lokálneho vína, mohla tiež presunúť ku zákazníkom domov. Vínka sú za kamarátsku cenu, na podporu nás všetkých.

Vaše obľúbené víno?

Nemám obľúbené alebo neobľúbené víno. Aj tá najlepšia fľaša vína vám pri rôznej príležitosti chutí inak. Preto moje najobľúbenejšie víno je to, ktoré práve pijem s ľuďmi, s ktorými sa cítim príjemne 😊.

Ťažká otázka na záver: aké máte plány, čo sa chystáte robiť, aby ste túto koronakrízu prečkali a nepoložilo to Vašu prevádzku?

Plán je jasný - jednoducho nemyslieť na to, prečo by nás to malo položiť. Popravde od vypuknutia pandémie som ani raz nemal v hlave také myšlienkové pochody, že by sme túto situáciu nemali ustáť. Rozbiehali sme našu kaviareň na úplnom začiatku s holými stenami a troma stolíkmi so stoličkami. Tržby nepresiahli v úvode 20€. Penny Coffea nie je obyčajná kaviareň, je to jedna veľká rodina, ktorá sa buduje už skoro 5 rokov. Rodina, v ktorej sa usilujeme o to, aby sme sa tu všetci cítili ako doma.

text: Ivan Záleský
foto: Ivan Záleský, archív Penny Coffea


KONTAKT:

Penny Coffea - Istrijská 49, 84107 Bratislava
tel.: +421 918 457 358
e-mail: pennycoffea@pennycoffea.sk
web: https://pennycoffea.sk