Nedávno sme písali na našom webe o mladých vínach, ktoré prichádzajú na trh pod značkou Svätokatarínske. Tento projekt evidujeme na trhu už niekoľko rokov, ako aj jeho obdobu v Čechách - Svatomartinská vína. No nebolo nám úplne jasné, ako tento slovenský projekt funguje, pretože ten český má ďaleko väčší rozsah a propagáciu, a priamo sa doň zapája aj Český vinařský fond (organizácia, o ktorej slovenskí vinári zatiaľ len snívajú). Spojili sme sa preto s manažérom tohto projektu, Milanom Kováčikom, a trochu ho vyspovedali.



Kedy vznikla idea urobiť na Slovensku Svätokatarínske vína?

V roku 2011 som išiel s priateľom, vinárom, cez Hlavné námestie v Bratislave a práve sa tam prezentovali moravskí vinári so svojim mladým, Svatomartinským vínom. Hovorím si, aká super akcia, že môžeme ochutnať české mladé vína. Keď sme odchádzali, opýtal som sa tohto kamaráta vinára, že kedy prídu prezentovať mladé vína slovenskí vinári. A on mi povedal niečo, čo ma absolútne šokovalo, že nepríde nikto. Nechápal som, ako je to možné. Veď Bratislava bola od nepamäti mestom, ktoré je späté s vínom a vinohradníctvom. Ďalší šok nastal, keď sme sa ďalej bavili o tom, že slovenskí vinári vlastne ani mladé víno nevyrábajú. Predávajú ho ako burčiak na jarmokoch. Vtedy som sa rozhodol, že sa o sezónu mladých vín začneme starať a dostaneme túto tradíciu medzi Slovákov. Som majiteľom jednej z najväčších a najúspešnejších eventových agentúr na Slovensku a zároveň som bol v tom čase spolumajiteľom jedného mladého vinárstva. Mal som teda predstavu ako na to. Motivovalo ma urobiť dobrú vec s veľkým dosahom a významom pre Slovensko. A ako profesionálneho "evenťáka" bolo pre mňa fascinujúce vytvoriť udalosť, kedy by celý národ robil to isté – otváral si fľašku mladého Svätokatarínskeho vína.

Takže ste zrealizovali podobný projekt ako je v Čechách – Svatomartinské víno? Alebo je tento slovenský projekt iný? 

S českým Svatomartinským vínom máme spoločné len to, že chceme vybudovať tradíciu sezóny mladých vín, ktorá funguje v celej kultúrnej Európe. Češi to stihli za 10 rokov s veľkou, niekoľko miliónovou finančnou pomocou štátu a za pomoci masívnych reklamných kampaní. A teraz je v Čechách sviatok Svatomartinských vín jedna obrovská celospoločenská udalosť, ktorou žije celý národ, rovnako ako vo Francúzsku, keď oslavujú príchod Beaujolais. Na Slovensku túto tradíciu rozbiehame bez štátnej podpory od roku 2011. Je to spoločné úsilie vinárov a značky Svätokatarínske víno. Zrod tradície Svätokatarínskych vín na Slovensku je však o to autentickejší, a myslím si, že výsledok bude na Slovensku aj o niečo lepší. Dosiahli sme to, že vinári ťahajú za jeden povraz. Zjednotili ceny Svätokatarínskych vín a zjednotili aj etikety na Svätokatarínske vína. Tento rok dominuje nápis "Prvý bozk", ktorý zaručuje, že slovenské Svätokatarínske bude ľahko identifikovateľné pre zákazníka, vína majú svoj vlastný vizuálny charakter, a ich príchod na trh si zákazníci každoročne určite všimnú. Ďalšiu vec však máme s bratmi Čechmi ešte spoločnú, a to, že všetky mladé vína ašpirujúce na túto značku musia prejsť degustačnou komisiou, takže označenie Svatomartinské alebo Svätokatarínske dostanú len tie najlepšie.

Kto a ako posudzuje teda tieto mladé vína? A ako funguje samotný systém výberu vinárov? 

Všetci slovenskí vinári vyrábajúci mladé vína sa môžu uchádzať o možnosť označovať svoje mladé víno ochrannou známkou Svätokatarínske. Musia však splniť 2 podmienky – musia akceptovať nastavené podmienky spolupráce, ktoré sú pre všetkých vinárov rovnaké, a ich mladé vína musia prejsť kvalitatívnou senzorickou skúškou. Kvalitu každého jedného zo Svätokatarínskych vín (z presne stanovených odrôd) musí každoročne schváliť nezávislá odborná komisia, ktorej členovia sú renomovaní odborníci, a ktorých aj samotní vinári považujú za odborné autority. Predsedom degustačnej komisie a odborným garantom známky Svätokatarínske víno je uznávaný odborník Tibor Vittek. Práve garanciou kvality sa Svätokatarínske víno líši od bežných mladých vín. Môžeme preto povedať, že Svätokatarínske vína patria medzi najlepšie na trhu. Ich trhová sila naberá na veľkosti aj tým, že sú vizuálne ľahko identifikovateľné podľa etikety a zákazníkmi vyhľadávané. Tieto vína predstavujú od roku 2011 novú značku kvality a tradície slovenských mladých vín a stali sa celonárodnou známkou, pod ktorou prichádzajú na trh najkvalitnejšie slovenské mladé vína.

Kto potom zabezpečuje predaj týchto mladých vín? 

Slovenskí vinári, na rozdiel od českých, nemusia platiť za to, že svoje mladé vína označia ako Svätokatarínske. Českí vinári musia platiť poplatok za každú fľašu a zároveň do spoločnej kasy prispieva aj štát, cez Vinařský fond ČR. S výraznou pomocou štátu, ako je to u našich susedov, však zatiaľ počítať nemôžeme. A preto bolo potrebné vymyslieť spôsob, ako "vyzbierať financie" na spoločnú marketingovú komunikáciu pre vinárov a ich Svätokatarínske vína. Vytvorila sa preto spoločnosť, ktorá sa okrem združeného marketingu stará aj o predaj  Svätokatarínskych vín, ktoré vinári produkujú. Vinári sa tak môžu sústrediť na to, aby vyrobili kvalitné víno, a o všetko ostatné sa postaráme my. 

A kde tieto vína nájdeme?

Tento rok bol prelomový nielen v spomínanom zjednotení cien a etikiet pri všetkých Svätokatarínskych vínach, ale aj tým, že z hľadiska predaja a umiestnenia Svätokatarínskych vín urobili vinári veľký kus práce. Kontaktovali svojich odberateľov a gastro prevádzky a dohodli s nimi zaradenie Svätokatarínskych vín do ich ponuky. V praxi to znamenalo medziročný nárast predaja o viac ako 500%. V roku 2017 teda nájdete Svätokatarínske víno prakticky na celom Slovensku, vo viac ako 60 reštauráciách, baroch, hoteloch a vinotékach.





Mohlo by vás zaujímať:

SÚŤAŽ: Vyhrajte s mladým vínom >>

Ochutnávky mladých vín >>