Brexit. Toto slovo sa skloňuje v takmer každých večerných správach, avšak nikto zatiaľ nevie, čo bude znamenať v reálnom živote. Jednou z otázok je, aký prístup zvolia obe strany k téme dovozu alkoholu z EÚ do Veľkej Británie a k tomu naviazaným spotrebným daniam. Dnes je tento trh riadený aj systémom EMCS, čo je online systém pre pohyb alkoholu po Európe. Uľahčuje podnikanie, dopravuje kamióny cez Calais a Dover s minimálnymi kontrolami a zabezpečuje, že každý zo štátov, zúčastnených v tomto procese, dostane svoj podiel na DPH. Brexit však bude v neposlednom rade znamenať, že Veľká Británia z tohto systému odíde.

Aj víno samozrejme patrí do tejto kategórie. A treba podotknúť, že Veľká Británia je pre víno významným trhom. Veď napríklad pre vína z Bordeaux je to štvrté najväčšie miesto odbytu.

V 12. storočí ovládli anglickí králi juh Francúzska a zisky z predaja clairetu, dnes klaretu, boli hlavným zdrojom britskej koruny. „V Británii existuje skutočná vášeň pre naše vína. Briti oceňujú tak víno, ako aj množstvo našich odborných znalostí“ - hovorí Sichel, predseda Výboru pre víno v Bordeaux a obchodník, ktorý riadi obchod s vínom so 135 ročnou tradíciou. Podľa neho je dopad Brexitu už zrejmý. Kupujúci si vytvárajú zásoby avšak žiadajú o oneskorenie svojich platieb. Libra je slabá, clo vysoké. „Chcú, aby sme absorbovali niektoré náklady. Je tu cítiť nátlak,“ - dodáva Sichel.

Dnes sú vinári zvyknutí, že sa vína do Veľkej Británie dovážajú rýchlo, podľa potreby zákazníkov a bez zbytočného zdržania, papierov a poplatkov. Keďže sa ale stále nevie, ako bude vyzerať „život po Brexite“, obchodníci si už vytvorili zásoby na svojich skladoch. Ich vytváranie však prinieslo aj tlak na to, aby tento rok mnohí vinári fľašovali víno skôr, než po iné roky. Aj vinár Gavin Quinney, ktorý dodáva víno do reštaurácií Gordona Ramsyho a Ricka Stiena viac ako 15 rokov, fľašoval víno omnoho skôr, aby vytvoril zásoby pre svojich dlhoročných významných klientov.

Aj napriek zásobám vznikajú mnohé otázky, ktoré sa týkajú dovozu vína do Veľkej Británie. Týkajú sa najmä výšky ciel, spôsobu dovozu vína, teda náhrady za dnes fungujúci systém EMCS, poplatkov, zdržania na hraniciach, a pod. Vinári sa obávajú najmä vysokých dopravných nákladov, pretože aby bola dodržaná kvalita vína pri čakaní na hranici dva až tri dni, tak budú musieť voziť víno v lete v chladiarenských autách. A to sú náklady, ktoré dnes znášať nemusia.

„Víno nepatrí k základným produktom a tak bude jeho predaj vo Veľkej Británii nevyhnutne zasiahnutý akýmkoľvek poklesom spotrebiteľskej kúpnej sily, čo bude priamym následkom Brexitu,“ - hovorí Gavin Quinney. „A ak je to spojené s dopravnými problémami a colnými oneskoreniami pre výrobcov, celá podoba biznisu by sa mohla zmeniť. Niektorí budú hľadať inde. Trh s vínom strednej kategórie by sa mohol zrútiť. Výrobcovia môžu začať vo veľkom prepravovať vína nižšej triedy a plniť ich do fliaš vo Veľkej Británii tak, ako to robia teraz aj Austrálčania. Ľudia sa budú snažiť byť kreatívni. Áno, bude to veľmi ťažké,“ dodáva.

Nech to znie akokoľvek, obavy sú na mieste. Tak veľký trh vína, akým dnes Veľká Británia nepochybne je, sa bude významne meniť a ovplyvní tak aj život producentov vína v rámci EU.

Pár faktov o trhu vína vo Veľkej Británii:

  • Spojené kráľovstvo je druhým najväčším dovozcom vína na svete.
  • Ročne dováža asi 12 miliónov hektolitrov vína pre približne 36 miliónov spotrebiteľov.
  • Ročná spotreba vína je asi 20 l na hlavu.
  • 8 krajín má najmenej 5%-ný podiel na tomto vysoko konkurenčnom trhu:
    • Taliansko (3 mil. hl)
    • Austrália (2,1 mil. hl)
    • Francúzsko (1,7 mil. hl)
    • Španielsko (1,3 mil hl)
    • Čile / USA / Južná Afrika (všetko okolo 1,1 mil. hl)
    • Nový Zéland (0,8 mil. hl)
    • Nemecko ( 0,7 mil. hl).


zdroj: theguardian.com
foto: pixabay.com